Visie op ons onderwijs

De kernkwaliteiten van onze school zijn welbevinden, verbondenheid, betrokkenheid.

We stimuleren bij ieder kind de bereidheid en de wil om deel uit te maken van de maatschappij. De wil om de verbinding te zoeken met zichzelf, de ander, de klas, de school en de wereld. En om respectvol met elkaar om te gaan en open te staan voor elkaar.

We zijn trots op ieder kind: op wie het is en hoe het zich ontwikkelt. We moedigen betrokkenheid aan. Een luisterend oor en een helpende hand horen daarbij. We hebben steeds een open houding, naar leerlingen, naar ouders en naar elkaar.

Welbevinden en veiligheid zijn de basis om aan een leerproces te beginnen. Een kind dat zelfvertrouwen heeft, emotioneel goed in zijn vel zit en met plezier naar school gaat, kan zich optimaal ontwikkelen. We bieden een veilige omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn op basis van wederzijds respect, voor mens en maatschappij. Een omgeving waar kinderen zich verantwoordelijk voelen voor elkaar en open staan voor elkaars verschillen. We streven ernaar dat álle kinderen gelukkig zijn op school.

We zorgen ervoor dat de kinderen zich de basiskennis en vaardigheden eigen maken, die ze nodig hebben om hun plek in te nemen in de samenleving. We bieden de leerstof aan in een betekenisvolle context en wekken interesse voor de wereld om hen heen. Ook sluiten we zoveel mogelijk aan bij het niveau van elk kind, zodat ieder tot zijn recht komt en zich op zijn tempo kan ontwikkelen. Voor een brede basis zijn, naast kennis, ook vaardigheden belangrijk. Daarom werken we ook structureel met kinderen aan hun executieve en sociale vaardigheden.

Zo geven wij kinderen een sterke basis om zich verder te ontwikkelen in een steeds veranderende maatschappij.

Ons leerplan

Leerdoelen

Waartoe leren kinderen?

  1. We zorgen ervoor dat onze kinderen zich de basiskennis en vaardigheden eigen maken, die ze nodig hebben om hun plek in de samenleving in te nemen.
  2. Wij benoemen leerdoelen en zeggen waarom deze belangrijk zijn.
  3. Wij bieden aan kinderen een sterke basis om zich verder te ontwikkelen in een steeds veranderende maatschappij.
  4. Wij ondersteunen en stimuleren kinderen in hun leer- en ontwikkelproces tot een gelukkig mens.

 

Leerinhoud

Waarover gaat het leren van kinderen?

  1. Als kinderen na groep 8 van school af gaan, hebben ze een sterke basis.
  2. We werken structureel met de kinderen aan hun sociale vaardigheden en passen deze toe tijdens ons onderwijs.
  3. We laten kinderen kennismaken met de wereld om ons heen.

 

Leeractiviteiten

Hoe laat je kinderen leren?

  1. De leeractiviteiten passen bij het leerdoel.
  2. We geven directe feedback op de leeractiviteiten van de kinderen.
  3. We bieden variatie in leeractiviteiten.
  4. De leeractiviteiten zijn betekenisvol, passend bij de leeromgeving.

 

Rol van de leerkracht

Hoe begeleid je het leren van kinderen?

  1. De leerkracht is professional.
  2. Iedere leerkracht is in staat om verschillende rollen aan te nemen:

– Kennisoverdrager

– Coach

– Begeleider

  1. De leerkracht heeft oog voor de groep met daarbinnen het individu.
  2. De leerkracht geeft het goede voorbeeld.

 

Bronnen en materialen

Waarmee laat je kinderen leren?

  1. We werken met methodes die afwisselende werkvormen bieden:

– Coöperatief leren

– Bewegend leren

– Circuit

  1. In elke groep werken we met uitdagende en ondersteunende materialen (rekenrek, breukencirkel, digitale middelen).
  2. We zetten expertise in, van binnen en buiten de school.

 

Groeperingsvormen

Met wie leren kinderen?

  1. We werken waar mogelijk in homogene groepen vanaf groep 3.
  2. De leerlingen zitten in groepjes om samenwerken en overleg te stimuleren.
  3. We werken in wisselende groepssamenstelling tijdens de lessen.
  4. We hebben vieringen in de eigen groep en met de hele school.

 

Leeromgeving

Hoe ziet de leeromgeving van kinderen er uit?

  1. De omgeving is opgeruimd en overzichtelijk.
  2. Ieder kind heeft een eigen werkplek.
  3. In ieder lokaal hangt betekenisvolle, visuele ondersteuning.
  4. We leren ook buiten ons lokaal en buiten de school.

 

Tijd

Hoe verdeel je de tijd bij het leren van kinderen?

  1. In ons rooster is veel tijd ingepland voor de basisvakken. Basisvakken hebben prioriteit.
  2. We nemen tijd voor kindgesprekken en het nabespreken van toetsen.
  3. Er wordt tijd ingepland voor vieringen.

 

Observeren en evalueren

Hoe volg je de ontwikkeling van kinderen

  1. In het aanbod houden we rekening met de toetsresultaten (beredeneerd aanbod).
  2. We bespreken methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen na met de kinderen, individueel of klassikaal.
  3. Wij voeren kindgesprekken.
  4. In ons rapport worden kinderen vergeleken met zichzelf en met het landelijk niveau.

Ons onderwijssysteem

Op onze school werken we vanuit het jaarklassen-systeem; de leerlingen vormen met leerlingen van hun eigen leeftijd een groep. Het werken met het jaarklassen-systeem stelt ons in de gelegenheid om, met name bij de vakken taal, lezen en rekenen, uitstekende instructie te geven en te differentiëren in drie niveaus.

We werken met moderne methodes. De methodes zijn voor ons geen doel op zich; ze zijn een hulpmiddel voor de leerkracht en dienen als ondersteuning bij het aanbieden van de lesstof.

Afgestemd aanbod

In ons schoolplan doen we een aantal beloftes over ons onderwijs aan jouw kind.

Enkele daarvan gaan over het afstemmen van ons onderwijs op de onderwijsbehoeftes van jouw kind.

  • Je kan bij ons leren op de manier die bij jou past
  • We helpen je te ontdekken waar je goed in bent
  • Op De Wentelwiek staat jouw ontwikkeling centraal

Hier kun je lezen op welke manier we hier vorm aan geven.

Instructievakken taal en rekenen

Bij de vakken taal, lezen en rekenen werken we met het directe instructiemodel. We starten en besluiten een les met de hele groep. Daarna begeleidt de leerkracht de kinderen op minimaal drie niveaus:

  • Het basisniveau
  • Het verrijkte niveau, voor kinderen die al snel losgelaten kunnen worden en veel zelf doen
  • Het verlengde niveau, voor kinderen die wat meer begeleiding en oefening nodig hebben

Binnen dit model kunnen alle kinderen zich ontwikkelen in hun eigen tempo en naar hun eigen behoefte.

Voor kinderen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben vind je informatie bij ondersteuning.

Onze resultaten

Eindtoets basisonderwijs: rendementen van ons onderwijs. Onze leerlingen behalen bij de eindtoets scores die we van hen mogen verwachten; de resultaten komen overeen met hun capaciteiten. Dat weten we, doordat we de ontwikkeling van uw kind gedurende 8 leerjaren zorgvuldig volgen.

2022

Route 8

2023

Route 8

2024

Route 8

Schoolscore 203.1 199.8 207.1
Landelijk gemiddelde 200.0 200.0 200.0

 

Vervolgsucces op het voortgezet onderwijs

Onze leerlingen zijn succesvol op het VO; vrijwel al onze leerlingen zitten na drie jaar voorgezet onderwijs nog op het niveau van onderwijs dat aansluit bij hun schooladvies. We kunnen hieruit opmaken dat ons schooladvies in de regel goed aansluit bij de mogelijkheden van onzer leerlingen.

Hieronder tref je het aantal leerlingen aan van groep 8 dat uitgestroomd is per type vervolgonderwijs.

2021/2022 2022/2023 2023/2024
vwo 2 (7,4%) 5 (15.2%)
havo/vwo 4 (14,8%) 1 (5,6%) 7 (21%)
havo 5 (18,5%) 4 (22,2%) 2 (6.1%)
havo/vmbo-t 6 (22,2%) 2 (11,1%) 6 (18.2%)
vmbo-t 6 (22,2%) 3 (16,7%) 7 (21%)
vmbo-k/t 2 (7,4%) 5 (27,8%) 1 (3%)
vmbo lager 2 (7,4%) 3 (16,7%) 7 (21%)
Totaal 27  18 35